vrijdag 28 september 2012

Nigella's Meatzza

Nigella is back! Ze gaat op de Italiaanse toer in haar nieuwe tv-programma én boek Nigellissima. Hoewel de titel anders doet vermoeden ziet Nigella er verrassend genoeg niet langer uit als een echte Italiaanse mama en moeten we het nu doen met een heel stuk minder Nigella. But hey, who cares?
   Waar de critici zich echter wel terecht druk over maken is dat ze evenmin kookt als een echte Italiaanse mama of nonna. Want hoe authentiek is een Nutella Cheesecake die louter bestaat uit ingrediënten uit potjes, pakjes en zakjes? Makkelijk en snel is 'ie in ieder geval wel en dat is precies waar het in Nigellissima om draait: no-fuss recepten geïnspireerd op de Italiaanse keuken die je binnen no-time op tafel zet.

Of je haar Italiaanse gerechten met Britse Nigella twist nu kan waarderen of niet, het zien van Nigella in de keuken roept onvermijdelijk een Pavlov-reactie bij je op. Ik krijg in ieder geval direct trek en zin om iets lekkers te maken!
   Ik maakte misschien wel haar meest controversiële Nigellissima-gerecht: Meatzza. Nigella tovert de tricolore Pizza Margherita om tot de ultieme pizza voor de echte carnivoor! Haar Meatzza heeft namelijk geen krokante Italiaanse deegbodem maar een bodem van gehakt (meat, get it?) met jawel − heel Brits − havermout. Tja, proberen dan maar?!

Nigella's Meatzza (BBC)

Dit heb je nodig:
4-6 personen

boter, om in te vetten
1 blik tomatenblokjes à 400 g
500 gram rundergehakt (het liefst biologisch)
2 (L) eieren
3 eetlepels Parmezaanse kaas, vers geraspt
3 eetlepels paneermeel of havermout (geen instant)
3 eetlepels platte peterselie, fijngesneden
1 teentje knoflook, fijngehakt of geraspt
zout
versgemalen zwarte peper
1 theelepel gedroogde oregano
1 theelepel knoflookolie
1 bol mozzarella à 125 g (geen buffel), in plakjes
verse basilicum

Zo maak je de Meatzza:

1. Verwarm de oven voor op 220 ˚C en vet een lage bakvorm van ca. 28 cm Ø in.
2. Laat de tomatenblokjes in een zeef uitlekken.
3. Neem een grote kom en meng daarin met je handen het gehakt, eieren, parmezaan, paneermeel of havermout, peterselie, knoflook en zout en peper naar smaak. Mix niet te lang anders wordt de gehaktbodem te compact. Verdeel het gehaktmengsel over de bodem van de ingevette bakvorm en druk het met je vingers lichtjes plat.
4. Zorg ervoor dat de tomaat zo goed mogelijk is uitgelekt (je wilt geen zompige gehaktbodem). Meng de oregano, knoflookolie (of olijfolie en nog een beetje geraspte knoflook) en wat zout en peper door de tomatenblokjes. Verdeel het tomatenmengsel met de achterkant van een lepel over het gehakt.
5. Leg de plakjes mozzarella erop en bak 20-25 minuten in de voorverwarmde oven tot het gehakt gaar en stevig en de mozzarella gesmolten is.
6. Laat 5 minuten afkoelen, garneer met blaadjes basilicum en snijd aan tafel in stukken.

Mijn oordeel:

Ik ben niet zo'n enorme vleeseter − hoewel ik een echte goede biefstuk binnen no-time verorber − en miste de deegbodem. Gelukkig aten we er Turkse pide bij, dus belegde ik het brood met de Meatzza. Ik vond de Meatzza ok, maar zal 'm niet snel nog een keer maken. Sorry Nigella...

Mijn Meatzza was nu niet bepaald fotogeniek waardoor ik lang heb getwijfeld of ik de foto wel zou plaatsen. Omdat ik mijn blogposts graag van eigen foto's voorzie, doe ik het toch, zij het met filter en 'verstopt' aan het eind van dit artikel ;-)


Nigellissima is op maandagavond om 21:30 uur te zien op BBC Two. De 1e aflevering is al uitgezonden maar no worries, de afleveringen (zes in totaal) worden op zaterdag om 12:30 uur op BBC One herhaald.

Eat to the Beat:

Juke Box van Fred Buscaglione
Un bacio a mezzanotte van Quartetto Cetra

Geniet van je weekend!

5 opmerkingen:

  1. Dat Pavlov effect is zeer herkenbaar. Halverwege kwam de man erbij zitten en keek mee. Toen het afgelopen was zei hij dat hij trek had gekregen. Dus of ik iets lekkers wilde maken. Wat ik natuurlijk met liefde deed. ;-)

    Maar deze meazza leek me ook wel wat maar aan de andere kant twijfelde ik. En als ik je reactie erop lees sta ik er ook niet raar van te kijken. Het was wel lekker maar zal een eenmalige actie zijn dus. Zo'n gevoel had ik ook toen ik het zag op tv. Maken of niet dacht ik.

    Groetjes, Tessa

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Denk dat jouw foto de echte foto is, en mogelijk die van de BBC een gepimpte foto. Uitgevoerd om een mooi beeld te geven, maar waarschijnlijk oneetbaar ...
    Blijf gewoon de eigen, echte foto's gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben normaal echt dol op de boeken en series van Nigella, maar ik heb dit boek nog niet besteld. Het trekt me gewoon echt niet zo, dus wacht ik de hele serie maar af. Na de eerste aflevering had ik in ieder geval niet zoiets van: wow, ik wil dat boek echt gaan kopen. Ben benieuwd of dat bij de volgende afleveringen wel gebeurt. Trouwens, ik vind jouw meatzza er lekkerder uitzien dan die van Nigella.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hmmm, klinkt bij mij een beetje als een platgeslagen soort van gehaktbrood... ;) En zo ziet het er dan ook wel uit eigenlijk, als je de opgepimpte versie van Nigella niet meerekent. Ik vind het altijd wel leuk om naar Nigella aan het koken te kijken (de oude series dan heb de nieuwe nog niet gezien) en manlief vind het dan weer leuk om hele andere redenen, maar qua koken... vind ik het inderdaad niet altijd even spannend, maar he, voor ieder wat wils toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind de jouwe er echt lekkerder uitzien dan die van Nigella... hoewel de jouwe wel wat meer op echte pizza lijkt, op het eerste gezicht :-).

    BeantwoordenVerwijderen